21 September

Hej Stressen!

 

Måndagar är alltid lika härliga, vakan klockan 05.37 slänger på sig det första man hittar kan bli allt ifrån en handduk till en tomteluva, sen hoppar man in i bilen och försöker slå upp ögonen för dem är ju ganska bra att ha när man just kör bil.

Men av någon outgrundlig anledning så lyckas man ta sig till jobbet. Man stämplar in och visps så är helgen över. Tillbaka in i verkligheten, den här lilla drömvärlden som man hamnar i mellan Fredag-Söndag är borta.

Alltså jag klagar inte, jag bara konstaterar att det verkligen är så.

Idag har jag förutom att jag har jobbat även hunnit med att klippa mig och torka golven, nu sitter jag här och ska snart hämta Böcka för vi ska nämligen spela badminton.

 

Idag stod jag och retade upp mig lite på ordet lagom.. är det bara i Svenskan man ändvänder lagom och varför? Lagom är bäst brukar man ju säga men lagom för mig kanske är 5 kg och för dig 15 kg?

-         Hur stor va lägenheten?

-         58 Kvm…. Ganska så lagom..

-         Jaha så om den hade varit 60 kvm lite för stor?

Jag kände hur jag bara blev argare och argare, så nu har jag tagit redan på grejer om ordet lagom:

 

En vanlig uppfattning är att ordet lagom är unikt för det svenska språket och saknar motsvarigheter i alla andra språk. Att det skulle vara som så att något ord med precis samma betydelse inte finns någonstans, är bara en ren myt. I norskan, i såväl nynorsk som bokmål, finns ordet lagom (samma uttal, samma stavning, samma innebörd). Bland språk som inte har en direkt översättning, finns det dock ord med snarlik betydelse som kan användas i översättningar, förutsatt att man godtar den lätta semantiska skillnaden. I exempelvis norska finns ordet "passelig" och i danska "tilpas". Även estniska ("paras") och japanska ("choudo") har motsvarigheter. På bosniska kan man höra ordet "taman" som betyder lagom.

 

Om man sitter och funderar för mycket på sånna här saker så blir man till sist tokig.  

Men här är lite andra frågor jag söker svar på i livet!

Hur stor är en sten?

Hur lång är en pinne?

När blir en kvist en gren?

Hur djup är en grop?

 

Om man skriver till 118100 och frågar hur lång en pinne är så får man till svars att den är ungefär en meter?! Men hur fan kan dom bestämma det?! Haha!

 

Mvh Markus


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0